امروز:17 اردیبهشت 1403

اموزش صفر تا 100 فتوشاپ(درک اصولی ماسک لایه )

امروز قصد کلید زدن  اولین اموزش صفر تا صد آریامونز را داریم.این اموزش صفر تا صد را با فتوشاپ شروع می کنیم.شاید شما یا خیلی از افراد دیگر از فتوشاپ استفاده می کنید و شاید هم اصلا بلد نیستید که از این برنامه ی کاربردی استفاده کنید اما مطمئن باشید یک روز به کارتان خواهد امد.اما همانجوری کی با جستجو در گوگل مشاهده خواهید کرد اموزش های زیادی برای اهداف مختلف است اما این اموزش ها اکثرا اصولی نبوده و حتی بعد از انجام ان اموزش دیگر قادر به انجام ان نخواهید بود و این اموزش اصلا ارزشی نخواد داشت و اصولا می توانیم بگوییم اموزش مفیدی نخواهد بود.اما اموزش مفید اموزشی است که قدرت انتخا مانور و کارایی ابزار را به صورت کامل شرح دهد.حالا خودتان قضاوت کنید ایا اموزش ها مفید است!!!!؟

 

 

اما گروه اریامونز قصد ارائه اوزش های اصولی و پایه ای و تا حرفه ای ترین کار ها را دارد ولی اموزنده باید به چند نکته دقت کند:

1-صبر داشتن(اصولا شما اگر بخواهید در عرصه ای وارد شوید باید صبر داشته باشد برای مقال همان اموزش ریاضی کم کم و پایه ای کار می شود و الان به درک کاملی از ان رسیدید به طوری که دیگر ان پایه ها برای شما سوال نیست و به صورت ذهنی عمل می کنید)

2-تمرین(یاد گرفتن 30% کار شماست اما تمرین و تلاش 70% کار شما را تشکیل می دهد.)

بعد از این دو شما با گام به گام پیش امدن و تمرین هر سوالی که در این زمینه داشتید در بخش نظرات اعلام کنید تا پاسخ ان را از کارشناسان دریافت کنید.

بعد از چند مقدمه وارد بخش اصلی اموزش می شویم.

اگر شما اصلا با فتوشاپ کار نکرده اید هیچ مشکلی ندارد با ما باشد کار ها را با ما انجام دهید و هر جا را که متوجه نشدید در بخش نظرات بپرسید.

در فوتوشاپ بخش لایه ها مهمترین بخش به شمار می اید و از اصلی ترین بخش ها اما لایه ها توضیحات خاصی را نمی طلبد ولی کار هایی که می توان روی انها انجام داد دارای بحث و اموزش است.

خلاصه ی مطلب

یکی از بخش ها ماسک لایه هست شاید شما با فوتوشاپ کار کرده باشید اما از ماسک استفاده نمی کنید و می گویید کار ما با همین روش های قدیمی پیش می رود اما با خواندن این اموزش مطمئنا به فواید ان می رسید.برای این کار ما یک طراحی را با دو روش انجام می دهیم و در خلال این مقایسه شما با کارکرد وتفاوت ها اشنا خواهید شد.

اگر کلمه ی mask برای شما مشکل است در ذهن خود این کلمه را با شفافیت لایه جایگزین کنید چون شفافیت لایه کاری است که ماسک لایه انجام می دهد.اگر در ذهن شما این سوال شکل کرفت که opacity هم همین کار را خواهد کرد باید گفت بله حق با شماست اما  opacity دست شما را برای شفافیت می بندد و به صورت ساده بگویم که mask قدرت کنترل جز به جز شکل را به شما می دهد.

انتخاب عکس ها

بگذارید با یک مثال به طور مفهومی فرق این دو و چگونگی کار با mask را به شما بیاموزیم.
در این قسمت ما دو عکس عروسی داریم می خواهیم یکی از ان ها  را بر روی دیگری بیندازیم .
اولین عکس عروسی:

دومین عکس عروسی:

ترکیب عکس ها

برای ترکیب این دو عکس ابتدا باید دو عکس را در یک جا داشته بایم برای این کار می توان با زدن کلید “V” ابزار جابه جایی را انتخاب کنید یا از منوی سمت چپ ان را انتخاب کنید.
سپس عکس دومی را گرفته و به اولی منتقل کنید.

 

هم اکنون دو عکس داخل هم هستند اگر یک نگاه به لایه ها بیاندازیم مانند شکل زیر خواهند بود.هر کدام در لایه ی جدا و عکس دومی بالاتر از اولی.
حالا برای ترکیب کردن این دو چه کاری خواهیم کرد!!!

opacity

بگذارید در ابتدا opacity لایه بالایی را به 70% تغییر دهیم تا نتیجه را ببینیم.
این نتیجه ی کار است.

در این حالت کمی از لایه ی پایینی در شکل قابل مشاهده هست.
اما با این کار زیبایی این دو عکی از بین خواهد رفت و ان نتیجه ای که ما انتظارش را داریم به دست نخواهد امد.برای همین opacity عکس را به 100% برمی گردانیم و روش دیگری را امتحان می کنیم.

ترکیب دو عکس با با پاک کن

ان نتیجه ای که من می خواهم این است که عکس دوم در سمت راست قرار بگیرد و تصویر راه رفتن در سمت چپ و هر دو تصویر کاملا پیدا بوده و opacity انها تغییر نکند اما چگونه؟؟….در جواب من از ابزار پاک کننده ی فتوشاپ یا eraser استفاده می کنم.اما از لبه های سخت ان استفاده نمی کنم و لبه های نرم را ترجیح می دهم.

تغییر اندازه و کلید های میانبر برای Eraser و brush

ابتدا ابزار ERASER یا پاک کن را انتخب می کنم.در مرحله بعد برای نرم کردن لبه های پاک کن از کلید میانبر shift  با براکت ها برای کاهش و افزایش میزان نرمی لبه ها استفاده می کنم(براکت: [  ]  ) و برای تغییر اندازه ی ان فقط از براکت ها استفاده می کنم.(در این اموزش ها در کنار کار اصلی به مرور میانبر ها هم گفته می شود که به راحتی بیاموزید و سریع تر کار ها را انجام دهید.
اما بدون میانبر می توانید با انتخاب ابزار و راست کلیک کردن رو عکس دو گزینه ی size و Hardness را ببینید که سایز ندازه ی ابزار پاک کننده و دومی سختی لبه ها خواهد بود که هر چه بیشتر باشد میزان نرمی لبه ها کم می شود.
hardness
برای انتخاب Eraser از E استفاده می کنم که باز هم می توانم از ابزار های سمت چپ ان را انتخاب کنم.
در اینجا لبه های کناری عکس دوم را با لبه های نرم پاک می کنم تا به نتیجه ی زیر برسم.
بعد از پایان نتیجه به صورت زیر است.
بعد از اتمام کار یک چیز به نظر زیبا نیست و ان کم رنگ بودن قسمتی از لباس عروس است.برای رفع این چه کاری می شود کرد بعد از سیو کردن ؟؟؟! حتی اگر فایل پی اس دی این کار را داشته باشیم باز هم باید از اول شروع کنیم و دو عکس را با کارای قبلی روی هم بیاندازیم اما در اینجا کار ساده ایست اما در کار های کمی پیشرفته تر واقعا سرسام اور است اما راه حل چیست ؟؟؟!
راه حل استفاده از ماسک لایه است.اما چگونه؟؟! با ما در ادامه ی اموزش همراه باشید.

 

 استفاده از ماسک در ترکیب دو عکس

اما برای استفاده از ماسک لایه از طریق زیر بر روی لایه بالایی کلیک کرده و از منوی لایه ها ماسک را مطابق شکل انتخاب می کنیم.

بعد از اضافه کردن ماسک هیچ تغییری حس نخواهید کرد.اما در منوی لایه های یک برگه یسفید را خواهید دید که به عکس اضافه شده است.
برای کار بر روی ماسک مانند شکل بر روی ان کلیک کنید.
برای باز کردن جداگانه ی ماسک “Alt” (Win) / “Option” (Mac)  راگرفته و بر روی ماسک کلیک کنید.

کنترل شفافیت بخش های مختلف تصویر با ماسک

اما چگونه شفافیت هر بخش را کنترل کنیم؟؟؟؟!
برای این کار شیوه ی کار ماسک را بدانید مطمئنا متوجه خواهید شد.
ماشگ بین سفید و شیاه کار می کند. با رنگ شیاه opacity و شفافیت  بر روی 0 قرار گرفته و هیچ چیز نشان داده نمی شود و با سفید همه چیز نمایان می شود و رنگ های خاکستری بین این دو شفافیت های مختلف را رقم می زند.
پس برای تنظیم شفافیت هر بخش را در ماسک خواستید با رنگ های بین سیاه و سفید پر کنید به این ترتیب هر بخش در دست شماست.
برای پا کردن ماسک از سطل زباله کنار بخش لایه ها مانند شکل استفاده کنید.
اگر apply را بزنید لایه با ماسک یکی خواهد شد.

در این مرحله ماسک را با سیاه پر کردیم.نتیجه ی گفته شده پدیدار شد هیچ چیز لایه مشاهده نمی شود.

 

برای ترکیب کردن این دو عکس با این روش ابتدا ابزار Brush را انتخاب می کنیم.
برای انتخاب Brush می توانید B را فشار دهید.

رنگ مشکی را برای  brush  خود انتخاب کنید.

اندازه و نرمی قلمو را مانند ابزار Eraser تنظیم می کنیم. و  بر روی ماسک کلیک کرده و مانند شکل عمل می کنیم.

  با رنگ سیاه بر روی مناطقی که می خواهید پنهان شود بکشید.

بعد از انجام این کار نتیجه ی زیر بدست می اید.

اگر ما به ماسک نگاه کنیم می توانیمجاهایی که سیاه شده را ببینیم و این نقاط پنهان شده اند.
برای حرفه ای تر شدن کار باید قسمت های محو لباس عروس را واضح کنیم برای این کار چون از ماسک استفاده کرده ایم هیچ نگرانی ای نداریم رنگ سفید را انتخاب کرده و بر روی مکان هایی که می خواهیم پیدا شود می کشیم.
اگر در کار اشتباهی انجام دهیم هیچ جای نگرانی نیست فقط رنگ را از سیاه به سفید تغییر داده و شکل را کامل می کنیم.
امیدواریم از این اموزش نهایت بهره را ببرید و layer masking یا ماسک لایه را به خوبی درک کرده باشید.
گروه اریامونز