امروز:15 اردیبهشت 1403

چگونه یک گوشی،تبلت یا لپ تاپ گم شده را ردیابی کنیم؟

ردیابی گوشی

یکی از ناراحت کننده ترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر شهروند قرن21 اتفاق بیافتد، بدون شک گم کردن و دزدیده شدن تلفن همراه و یا تبلت است. به همین دلیل کمپانی های بزرگ برای کاهش نگرانی مشتریان خود و جلوگیری از سواستفاده افراد سودجو، راه حل هایی در این راستا در اختیار کاربران خود قرار داده اند.

اغلب کمپانی های امکاناتی برای قفل کردن، ردیابی و یا پاک کردن حافظه، وسایل گم شده تدارک دیده اند، اما نکته قابل ذکر این است که شما باید همین الان به تنظیم گجت همراه خود برای مقابله با حادثه احتمالی بپردازید و لازم است که پیش از هر اتفاقی شما این کار را انجام دهید.

البته باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است، چرا که تمام این راه حل ها نیاز به یک دستگاه روشن و متصل به اینترنت دارند و این یعنی اینکه اگر تلفن همراه شما بعد از گم شدن و یا دزدیده شدن به اینترنت وصل نشود تقریبا هیچ امیدی به پیدا شدن آن از این روش ها نیست.

    

آیفون، آیپد و مک بوک

سرویس «Find my» شرکت اپل در آیفون و آیپد و مک بوک های این شرکت به این منظور پیش بینی شده است، برای فعال کردن این سرویس باید به قسمت تنظیمات iCloud  بروید و این کار را انجام دهید. با فعال شدن این سرویس شما می توانید از سایت iCloud دستگاه موردنظرتان را ردیابی کنید و یا آن را به عنوان یک دستگاه گم شده علامت گذاری کنید و یا اینکه بخواهید که آن را قفل کند و یا حافظه آن را پاک کند.

اگر شما دستگاه تان را به عنوان یک دستگاه گم شده علامت گذاری کنید و گزینه «lost mode» را برای آن فعال کنید، سرویس iCloud شروع به ردیابی حرکات و پیدا کردن سرنخ هایی می کند و این کار را به صورت مداوم انجام میدهد، بنابراین شما می توانید یک تاریخچه کامل از حرکات دستگاه را داشته باشید. نکته جالب اینجاست که این امکان حتی پس از ریسیت فکتوری«factory reset» باز هم در دسترس خواهد بود و این یعنی اینکه اگر دزدی پس از دزدیدن گجت شما آن را به حالت کارخانه برگرداند باز هم این تنظیمات دست نخورده باقی خواهد ماند و تا زمانی که دستگاه شما به عنوان یک دستگاه گم شده علامت گذاری شده باشد، اپل آن دستگاه را فعال نخواهد کرد.

این امکان برای مک بوک ها هم وجود دارد، به طوری که اگر شما این سرویس را برای مک بوک استفاده کنید، مک بوک شما فورا خاموش می شود، و وقتی دزد محترم دوباره بخواهد دستگاه شما را روشن کند باید پسورد محکمی که شما از طریق iCloud مشخص می کنید را وارد کند و حتی این امکان که به وسیله سیستم عامل دیگری این دستگاه را بوت کند وجود ندارد. با این حال اگر شما نگران لو رفتن اطلاعات ویژه روی مک بوک و یا آیپد و یا آیفون تان هستید شما می توانید از راه دور به پاک کردن حافظه این دستگاه ها دستور دهید.

 

ردیابی گوشی

 

تلفن ها و تبلت های اندرویدی

اندروید هم امکان ردیابی، قفل کردن و پاک کردن حافظه، دستگاه های مبنی بر این سیستم عامل را به شما می دهد. برای فعال کردن این ویژگی، برنامه Google Settings را اجرا کنید و از آنجا Android Device Manager را انتخاب کنید و در اینجا می توانید این قابلیت را فعال کنید.

بعد از این که این گزینه را فعال کردید به گوگل پلی مراجعه کنید و بعد از اینکه بر روی آیکون چرخدنده کلیک کردید گزینه Android Device Manager را انتخاب کنید. در صفحه باز شده شما می توانید گوشیتان را بر روی یک نقشه ردیابی کنید. نکته تاسف بر انگیز اینجاست که برخلاف اپل، Android Device Manager پس از اینکه گوشی به حالت کارخانه بازگردد دیگر امکان استفاده از این امکانات را به شما نمی دهد، و این یعنی اینکه اگر دزد محترم گوشی شما را ریست فکتوری کند، دیگر شما قادر نخواهید بود که آن را ردیابی کنید، همچین گوگل یک تاریخچه کامل از حرکات گوشی به شما نمی دهد و این هم ناراحت کننده است چرا که این سرویس تنها زمانی مکان گوشی را ثبت می کند که شما در Android Device Manage آنلاین باشید و زمانی که شما از این سرویس خارج شوید، بر خلاف اپل دیگر خبری از ردیابی نیست.

البته نکته مثبت این است که اندروید به راه حل های دیگر هم اجازه عرض اندام می دهد، و این یعنی اینکه شما می توانید به وسیله اپ های مخصوص این کار که اغلب هم قویتر از سرویس پیش فرض هستند به حفاظت از گوشیتان بپردازید. مثلا Avast!’s Anti-Theft app یکی از این ابزارهاست که می تواند روی پارتیشن دستگاه شما نصب شود، البته اگر شما دسترسی یه root گوشیتان داشته باشید و این اپ زمان ریست فکتوری هم با شما خواهد بود. اما با تعریف یک ROM  جدید و یا فلش کردن ROM اورجینال گوشی می توان این نرم افزار را از کار انداخت.

Android Lost اجازه ردیابی دستگاه از راه دور را به شما می دهد حتی اگر شما تا قبل از این، نرم افزار را اجرا نکرده باشید.

نرم افزارها قوی دیگری هم وجود دارند که امکان برقراری یک تماس تصویری و یا فعال کردن میکروفون گوشی برای شیندن صداهای محیط گوشی را به شما می دهند.

ردیابی گوشی

 

ویندوزفونی ها

مایکروسافت هم در ویندوزفون گزینه ای برای ردیابی گوشی های ویندوزفونی درنظر گرفته است که آن را «Find My Phone» نامیده است. برای دسترسی به این گزینه به Settings بروید و از آن جا Find My Phone را پیدا کنید و آن را فعال کنید. برای ردیابی، پاک کردن حافظه یا قفل کردن گوشی به وبسایت ویندوزفون بروید و از آنجا بر روی Find My Phone که از نوار گوشه سمت راست، بالای سایت در دسترس است کلیک کنید تا بتوانید از دور گوشیتان را کنترل کنید.

مانند اندروید، ویندوزفون هم اگر به حالت کارخانه بازگردانده شود، دیگر این تنظیمات به درد نمی خورد.

 

ردیابی گوشی

تبلت ها و کامپیوترهای ویندوزی

مایکروسافت خودش راهی برای ردیابی تبلت ها و کامپیوترهای ویندوزی ارائه نکرده است، برای این کار شما می توانید از نرم افزارهای جانبی استفاه کنید، مثلا Prey. این نرم افزار برای امکانات پایه رایگان است و نیازی به پرداخت پول برای آن ندارید. این نرم افزار باید از قبل نصب و پیکربندی شود. برای استفاده از این سرویس شما می توانید به سایت مربوطه بروید و دورادور دستگاه موردنظرتان را کنترل کنید.

البته اکثر این نرم افزارها به قدرت سرویس اپل نیستند و همه آن ها با دوباره بوت کردن دستگاه و یا تغییر در بوت دستگاه، کارایی خود را از دست می دهند وعملا بی استفاده می شوند.

نکته آخر اینکه شما نمی توانید در گجت هایی که نسخه RT ویندوز را بر روی خود دارند این نرم افزارها را نصب کنید و نهایت کاری که می توانید انجام دهید استفاده از اپ هایی مثل Windows Location Tracker است که این اپ هم حداکثر امکانی که به شما می دهد این است که بتوانید از طریق GPS گوشیتان را ردیابی کنید و همین. پس اگر این دستگاه در منطقه ای دورافتاده قرار بگیرد دیگر بیا قید آن را بزنید.

ردیابی گوشی

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.