امروز:31 فروردین 1403

پزشکان با استفاده از گوگل مپس، نقشه دقیقی از بدن انسان تهیه خواهند کرد

بدون شک همه ما گوگل را می‌شناسیم، شرکتی قوق‌العاده با پروژه‌هایی شگفت انگیز و واقعا نوآورانه. بدون شک گوگل بسیاری از مفاهیم را در زندگی ما عوض کرده است، مفاهیمی چون جستجو، اتومبیل، عینک، فضای  ابری، نقشه‌های هوایی و …، حالا قرار است سرویس جدیدی توسط گوگل بر پایه گوگل مپس راه بیافتد که امکان مشاهده تصویری از اعماق بدن انسان را فراهم می‌کند.

دانشمندان در پروژه جدیدی در نیو ساوت ولز استرالیا موفق شده‌اند با استفاده از الگوریتم های مورد استفاده در گوگل مپس نوعی تصویر بزرگ و قابل جستجو از بافت بدن انسان بسازند.

نخستین تصویر تهیه شده از این راه حاوی چندین ترابایت داده در مورد استخوان لگن خاصره است که با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی به دست آمده است و نتایج بدست آمده از این بررسی در نهایت برای انجام تحلیل های مولکولی فرایند انتقال مواد مغذی در بدن مورد استفاده قرار خواهند گرفت که در گذشته دست کم به ۲۵ سال زمان نیاز داشت و حالا به لطف گوگل می‌توان این کار را طی چند هفته انجام داد.

موسسات دیگری از قبیل هاروارد (که امیدوارند کاری مشابه را روی مغز موش ها انجام دهند) در آینده نه چندان دور از همین تکنیک استفاده خواهند کرد.

 

به نظر می‌رسد، علم پزشکی نیز کم کم دارد پیوندهای عمیقی را با تکنولوژی برقرار می‌کند و باید منتظر تحولات بزرگ در این حوزه باشیم، با اینکه پیش از این نیز همکاری‌های  بسیار زیادی بین این دو حوزه بوده و هست اما راه زیادی نیز نرفته مانده است که باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه می‌توان بین این دو حوزه هماهنگی ایجاد کرد.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.