امروز:14 اردیبهشت 1403

چرا به کردستان سفر کنیم؟

شهر کردستان با طبیعتی بکر و مردمانی خونگرم و مهربان یکی از مقاصد عالی برای سفر در تابستان و بهار است. در این فصل‌ها نه‌تنها شما با پناه‌بردن به کوه‌ها و رودخانه‌ها از شلوغی شهر رها می‌شوید؛ بلکه از هوایی خنک و سالم هم استفاده می‌کنید. در کردستان روستاهای سرسبز زیادی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها یعنی روستای اورمان، دارای معماری پلکانی همانند روستای ماسوله است. اگر از یک کوه یا جنگل پوشیده از برف بیشتر از جنگلی سرسبز لذت می‌برید، سفر به کردستان در پاییز و زمستان هم برای شما لذت‌بخش خواهد بود. این مقاله را بادقت بخوانید تا بعد از خرید بلیط سنندج لیست دیدنی‌های این شهر را همراه خود داشته باشید.

روستای پالنگان با جاذبه های فراوان

برای رسیدن به این بهشت زیبا باید از جاده‌هایی گذر کنید که مملو از زیبایی‌های طبیعی هستند. از دشت‌هایی پر ازگل‌هایی رنگارنگ گرفته تا رودخانه‌ها و صدای پرندگان مختلف. وقتی به این روستا می‌رسید با منظره‌ی سنگی خانه‌هایی که به‌صورت پله‌ای ساخته شده‌اند، مواجه می‌شوید. پشت‌بام یک‌خانه حیاط خانه‌ای دیگر است. در این روستای زیبا چشمه‌های طبیعی زیادی وجود دارد که به سمت رودخانه‌ی سیروان و تنگی ور جاری هستند. این چشمه‌ها به رنگ سفید هستند و خاصیت درمانی دارند. علاوه‌بر چشمه و رودخانه، آبشارهای مختلفی در پالنگان وجود دارد که برای رسیدن به آن‌ها مسیری پر درخت همراه با صدای دلنشین رودخانه و صدای پرندگان را طی خواهید کرد. وقتی به آبشار رسیدید با آبتنی در دامنه‌ی رودخانه خستگی پیاده‌روی از تنتان بیرون خواهد رفت. در مسیرتان در کنار رودخانه‌ی تنگی ور پل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها ایستاده و مدتی به مناظر چشم‌نواز اطراف نگاه کنید. بعد از بازگشت از آبشار حالا نوبت آن است که ماهی کبابی که در پالنگان پرورش پیدا می‌کند را امتحان کنید. در کنار ماهی کبابی معروف پالنگان می‌توانید از آش‌های متنوع محلی هم لذت ببرید.

دریاچه‌ی زریوار زیستگاه آبزیان و پرندگان

این دریاچه در دره‌ای زیبا جای گرفته و اطراف آن پر از کوه و جنگل است. به علت شیرین‌بودن آب دریاچه ماهی‌های فراوانی در آن وجود دارد. اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید اوقات خوبی را در این دریاچه سپری خواهید کرد. هنگام قایق‌سواری در این دریاچه نسیم خنکی به‌‌صورت شما می‌وزد و هم‌زمان از چشم‌انداز کوه‌ها، نیزارها و جنگل استفاده می‌کنید. دریاچه‌ی زریوار تالابی حفاظت شده و زیستگاه پرندگانی چون پرستو‌ی دریایی، انواع اردک و لک‌لک است.

زیباترین غروب در دریاچه‌ی سد قشلاق 

روی رودخانه‌ی خروشان قشلاق سدی وجود دارد که باعث تشکیل دریاچه‌ای زیبا و محصور در کوه شده است. هنگام غروب خورشید از تپه‌ها بالا بروید و شاهد غروب زیبای خورشید و سایه‌های قرمز و نارنجی آن روی دریاچه باشید. پیاده‌روی در کنار رودخانه و تماشای کوه‌های پوشیده از درخت، هم‌زمان با صدای پرندگان و ورزش باد فرصتی عالی برای استراحت در عصری خنک است.

اورامان بر فراز ابرها

برای رفتن به این روستا از دره‌های پرپیچ‌وخم خواهید گذشت که باعث هیجان‌انگیزتر شدن سفر شما خواهد شد. در زیر پایتان رودخانه‌های بسیاری در دره‌ها جریان دارد. اگر هوا ابری باشد ممکن است بتوانید ابرهایی سفید براقی که زیر پای شما حرکت می‌کنند را تماشا کنید. توجه گردشگران خارجی هم به طبیعت بکر این روستا جلب شده و هر ساله پذیرای مهمانان خارجی زیادی است. در زمستان مراسم زیبای پیر شالیار در این منطقه برگزار می‌شود و شما تا حد زیادی با فرهنگ و رسوم کردستان آشنا می‌شوید. در این مراسم ریشه‌های زرتشتی و باستانی دیده می‌شود و دف نوازی و رقص بخشی از این مراسم جذاب است.

دیدنی‌های تاریخی کردستان 

در غار باستانی کرفتو کتیبه‌ای به زبان یونانی وجود دارد که آن را به هرکول یکی از خدایان باستانی نسبت می‌دهند. در اطراف این غار بزرگ آهکی دخمه‌ها و پناهگاه‌های زیادی دیده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی قدمت بسیار این غار است. در بعضی از قسمت‌های این غار آب وجود دارد که با استفاده از قایق‌های کوچک می‌توان در آن گردش کرد. در زمان‌های قدیم مردم برای پناه‌گرفتن از دشمنان و متجاوزان به غار کرفتو پناه می‌آوردند. گذر از دالان‌های این غار شما را به دوران غارنشینی خواهد برد و خاطره‌ای متفاوت را برایتان خواهد ساخت. یکی دیگر از دیدنی‌های اصلی تاریخی در کردستان، عمارت آصف وزیری در شهر سنندج است که بزرگ‌ترین موزه قومی در ایران هم محسوب می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین حمام‌های کردستان هم در این خانه قرار دارد. عمارت آصف وزیری سه دوره مختلف صفویه، قاجار و پهلوی را تجربه کرده و شما می‌توانید از معماری اسلامی جذاب آن بازدید کنید. تزئینات زیبا و گچ‌بری‌های متنوع این عمارت، بر زیبایی آن افزوده است و دارای بخش‌های مختلفی همچون حیاط، مکتب‌خانه، بخش کشاورزی و غرفه‌های مختلف است.

بازار مرزی بانه فرصتی برای خرید ارزان‌تر

افراد بسیاری برای خرید ارزان کالا به شهر بانه سفر می‌کنند؛ بنابراین بهتر است در تعطیلات رسمی به این شهر سفر نکنید تا با انبوه جمعیت و ترافیک جاده‌ای مواجه نشوید. پاساژ خدری یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید است و کالاهایی مانند لوازم‌خانگی، محصولات آرایشی و ظروف آشپزخانه در آن یافت می‌شود. پاساژ بهشت بانه هم بزرگ‌ترین پاساژ در این شهر است که می‌توانید اجناس مختلف را با قیمتی مناسب از آن خریداری کنید. به ‌غیر از بازار مرزی تفرجگاه‌های سرسبز و غارهای مختلفی در بانه وجود دارد و شما علاوه‌بر خرید می‌توانید از این مکان‌ها دیدن کنید. پس بهتر است یک روز از سفر خود به کردستان را به این شهر اختصاص دهید.

سفری به‌یادماندنی به کردستان با فلای تودی 

کردستان در فصل تابستان یکی از بهترین مقاصد برای دوستداران تاریخ و طبیعت است. روستاهای مختلف کردستان دارای رودخانه‌ها و کوه‌های سرسبز هستند که فرصتی عالی برای طبیعت‌گردی را فراهم می‌کنند. اگر دوست دارید سفری به‌یادماندنی به کردستان داشته باشید و از روستاهای معروف پالنگان و اورامان دیدن کنید به سایت فلای تودی بروید تا با هزینه‌ای کمتر بلیط سنندج را خریداری کنید. به ‌غیر از خرید ارزان‌ترین بلیط‌ها، شما می‌توانید بهترین هتل های سنندج را رزرو کنید.