امروز:9 اردیبهشت 1403

اپل در مسائل زیست محیطی کامل نیست، اما از رقبای خود جلوتر است

در جریان رویداد آیفون 15 این هفته، اپل طرحی را منتشر کرد که در آن، تیم کوک، مدیر عامل و لیزا جکسون، نایب رئیس شرکت، درباره اهداف زیست محیطی شرکت با مادر طبیعت، با بازی اکتاویا اسپنسر، لاف زدند. این یک انعطاف پذیری برای کمک به تقویت بازاریابی پیرامون اپل واچ سری 9 بود که برخی از نسخه های آن به عنوان کربن خنثی فروخته می شوند. این اولین محصولی است که این برند را به خود اختصاص داده است، اما محصولات دیگر نیز با تلاش اپل به سمت هدف خود که تا سال 2030 کاملاً کربن خنثی شود، دنبال خواهند شد. با این حال، پس از این رویداد بود که من تعجب کردم که اپل چقدر از اینها به خاطر کار خود به خود تبریک می گوید. قرار است انجام شود.

شرکت‌های زیادی در حوزه موبایل وجود دارند و هیچ‌کدام به اندازه اپل در تصمیم‌گیری منظم مهارت ندارند. بنابراین، فکر کردم که تمام گزارش‌های پایداری شرکت‌ها در سال گذشته را می‌خوانم تا ببینم آیا این اشتباه ارزش دارد یا نه. اما، همانطور که ممکن است بخواهیم به اپل استهزاء کنیم، به نظر می رسد که هیچ سازنده بزرگی به ادعاهایش نزدیک نیست. در واقع، چند روز نسبتاً بدی را سپری کردم که یاد گرفتم، حتی در حال حاضر، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های این فضا چقدر کم کار می‌کنند.

اهداف اپل تهاجمی است و برخی از رقبای داخلی آن با آنها مطابقت دارند، اگرچه آنها مشاغل سخت افزاری بسیار کوچکتری دارند. متا، مالک فیس بوک، در یک نقطه افراطی، که در درجه اول یک شرکت خدماتی است، در عملیات جهانی خود در سال 2020 به صفر خالص دست یافت و می خواهد تا سال 2030 در کل زنجیره ارزش خود به صفر خالص برسد. اهداف مایکروسافت حتی بزرگتر هستند، زیرا متعهد شده است که چنین شود. یک شرکت کربن منفی تا سال 2030. در همین حال، گوگل امیدوار است تا سال 2030 به انرژی بدون کربن در هر مکانی که فعالیت می کند دست یابد، اما معتقد است که انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا همان مهلت به نصف کاهش می دهد. و آمازون که بیشترین عقب ماندگی را در پرداختن به پایداری داشته است، متعهد شده است تا سال 2040 به صفر خالص برسد.

قبل از بررسی، شایان ذکر است که هیچ تضمینی برای سازگاری گزارش‌های شرکت‌های مختلف وجود ندارد و ارقام همیشه جامع نیستند. و ما نمی توانیم اختلاف مالی بزرگ بین اپل و بزرگترین رقیبش در موبایل، سامسونگ را نادیده بگیریم. به طور مشابه، شکاف مالی بین سامسونگ و بازیگران رده پایین بازار بسیار زیاد است و مراقبت از محیط زیست هزینه دارد. اما، با این حال، تعهدات ضعیفی که توسط این شرکت‌ها داده می‌شود، حتی به آن خوبی که به نظر می‌رسد نیست. (در اوایل سال جاری، موسسه New Climate به تعهدات اقلیمی سامسونگ نمره ناموفقی برای شفافیت و یکپارچگی داد و از کمبود جاه طلبی آن سخن گفت.)

من با هر آماری شما را خسته نمی‌کنم – اگرچه واقعاً می‌توانستم – اما اپل تقریباً از همه بالاتر است. زباله های الکترونیکی را در نظر بگیرید، جایی که اپل ادعا کرد که بیش از 40000 تن از ابزارهای بلااستفاده را به جای دفن زباله به سمت بازیافت هدایت می کند. در مورد اینکه چه مقدار از آن بازیابی شده است به جزئیات نمی‌پردازیم، اما با این وجود، رقم نسبتاً برجسته‌ای است. به نظر می‌رسد سامسونگ حدود یک چهارم این رقم را جمع‌آوری کرده است، و بر اساس محاسبات ضعیف من، حدود 80 درصد از آن برای استفاده مجدد بازیابی می‌شود.

در همین حال، شیائومی، سومین شرکت بزرگ موبایل در سال 2022، با افتخار گزارش داد که 4500 تن زباله الکترونیکی را به سمت بازیافت هدایت کرده است. این رقم در مقایسه با Oppo، شماره چهار جهان، که تنها با 195 تن توانسته همین کار را انجام دهد، خوب به نظر می رسد. Transsion، شرکت مادر TECNO و Infinix، صرفاً متعهد شده است که برنامه‌های بازیافت را اجرا کند. شایان ذکر است که انجمن WEEE پیش‌بینی کرده بود در سال 2022 تا 5.3 میلیارد دستگاه تلفن همراه از دسترس خارج می‌شوند و اساساً تبدیل به زباله می‌شوند.

من از تمایل اپل برای اشاره به انتشار گازهای گلخانه‌ای از کارخانه‌های تامین‌کننده از زمانی که تولید خود را با قرارداد منعقد می‌کند، شگفت‌زده شدم. شستن آلاینده های کثیف آن در ترازنامه شرکت های دیگر و اشاره به استفاده شرکتی آن به اندازه کافی آسان بود. در عوض، از بسیاری از تامین کنندگان تعهداتی دریافت کرده است که متعهد به استفاده 100 درصدی از انرژی های تجدیدپذیر هستند. اپل می‌گوید زنجیره تامین آن در حال حاضر 13.7 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر دارد و 6.3 گیگاوات دیگر در آینده نزدیک تولید خواهد شد. در همین حال، سامسونگ می‌گوید که تا سال 2027 به دنبال انتقال 100 درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تمام سایت‌های تجاری خود است و در حال حاضر برای 31 درصد نیازهای خود از انرژی سبز استفاده می‌کند. به نظر نمی رسد شیائومی تعهدی برای انتقال قوی به انرژی های تجدیدپذیر نداشته باشد، در حالی که اوپو معتقد است که هنوز تا سال آینده به اوج انتشار کربن خود نرسیده است.

اگر جایی وجود داشته باشد که اپل همچنان در کنار بقیه صنعت قرار دارد، حداقل در حال حاضر، در حال تعمیر است. حداقل تا زمانی که ندانیم جایگزین کردن اجزای معمول در آیفون 15 برای یک کاربر نهایی چقدر آسان است، اپل به همان اندازه بد باقی می ماند. پلت فرم تعمیر سلف سرویس آن به طرز ناامیدکننده ای پیچیده است و هنوز برای تعمیرات اساسی هزینه زیادی دارد. (یا صرفاً امتناع از تعمیر دستگاه ها به عنوان پیش درآمدی برای وادار کردن خریداران به تعویض دستگاه هایشان.) سامسونگ در گزارش خود با اشاره به گلکسی اس، معامله نسبتاً بزرگی در مورد قابلیت تعمیر انجام داده است.

23 به عنوان مثال. شایان ذکر است که متخصصان iFixit S23 را از نظر قابلیت تعمیر 4/10 ارزیابی کرده‌اند، با توجه به اینکه باتری قابل تعویض است، اما در جای خود چسبانده شده است.

مدل‌های سری 9 اپل واچ در میان سایر محصولات جدید در طی یک رویداد رونمایی در اپل پارک در کوپرتینو، کالیفرنیا، در 12 سپتامبر 2023 نمایش داده می‌شوند. (عکس از نیک کوری / خبرگزاری فرانسه) (عکس از NIC COURY/AFP از طریق Getty Images)
NIC COURY از طریق Getty Images
به نوبه خود، اپل ادعاهای نسبتاً جسورانه ای در مورد اینکه چگونه واچ سری 9 شایسته طبقه بندی خود است، مطرح می کند. این دستگاه می‌گوید 30 درصد از مواد بازیافتی یا تجدیدپذیر، از جمله کیس ساخته شده از 100 درصد آلومینیوم بازیافتی، تشکیل شده است. این ساعت در کارخانه ها با استفاده از 100 درصد انرژی های تجدیدپذیر ساخته شده است و حداقل نیمی از آنها به جای هوا از طریق دریا حمل می شوند. این شرکت اضافه کرد که نه تنها برای تولید دستگاه های خود هزینه انرژی پاک می پردازد، بلکه در تولید برق برابر با آنچه کاربران ممکن است در هنگام شارژ آن مصرف کنند نیز سرمایه گذاری کرده است.

این شرکت اعلام کرد که میزان آلایندگی تولید این ساعت بر اساس معیارهای خود، 36.7 کیلوگرم بوده است. از آنجا، موفق شد هزینه انتشار انرژی را به طور کلی کاهش دهد و همچنین انتشار مواد و فرآیندها را کاهش دهد. سری 9، تا آنجا که به اپل مربوط می شود، تنها 8.1 کیلوگرم در اتمسفر منتشر می کند که سپس با اعتبار کربن جبران می شود.

در مواد خود، این شرکت به صندوق بازگردانی، پروژه‌ای که اپل تأسیس کرده است، استناد می‌کند که در «پروژه‌های حذف کربن با کیفیت بالا و مبتنی بر طبیعت» سرمایه‌گذاری می‌کند. Restore Fund با مشارکت Conservation International، Goldman Sachs و HSBC اداره می شود، اما کاملاً بشردوستانه نیست. وب‌سایت خود گلدمن، این صندوق را به‌منظور سودآوری طراحی شده توصیف می‌کند و «بازده مالی بالقوه آینده از فعالیت‌های برداشت و فروش املاک» را ارائه می‌کند.

بدبین بودن در مورد خرید افست ارزش دارد، به خصوص از آنجایی که صنعت آنطور که ممکن است انتظار داشته باشید تمیز نیست. در اوایل سال جاری، گاردین تحقیقی را در مورد Verra منتشر کرد، بدنه ای که برنامه های جبران کربن را که توسط طیف گسترده ای از شرکت های بزرگ اجرا می شود، تأیید می کند. دریافت که بسیاری از اعتبارات خریداری شده توسط شرکت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود به هیچ وجه به اقدام در دنیای واقعی ترجمه نمی شود. این گزارش نشان می دهد که از 94.9 میلیون اعتبار کربن خریداری شده، تنها کاهش واقعی انتشار گازهای گلخانه ای 5.5 میلیون MTCO2e (متریک تن معادل CO2) وجود داشته است. ورا با این یافته ها مخالفت کرد.

شایان ذکر است که اپل در اینجا در موقعیت ممتازی قرار دارد، زیرا مقدار زیادی پول نقد در اختیار دارد. این کشور می‌تواند از این قدرت برای انجام انواع سرمایه‌گذاری‌های سرفصل در انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند که رقبای آن ممکن است نداشته باشند. اما ثروت آن همچنین هدفی برای منتقدان مترقی، از جمله نهادهایی مانند Population Matters است، که اشاره می کنند که بودجه بازاریابی سالانه این شرکت به تنهایی می تواند آب پاکی را برای 46 کشور کمتر توسعه یافته سازمان ملل به ارمغان بیاورد.

اما، از دید کلی، تنها یک شرکت در فضای دستگاه های تلفن همراه وجود دارد که می تواند سر و شانه بالاتر از اپل در سهام سبز بایستد: Fairphone. این هنوز یک بازیکن نسبتاً خاص است، اما ساخت یک دستگاه اخلاقی و زیست‌محیطی مسئولیت‌پذیر را مأموریت هدایت خود کرده است. سوال بزرگ این است که چقدر طول می‌کشد تا همه بزرگ‌ترین بازیگران به جایگاه فعلی این شرکت کوچک برسند.

اشتراک گذاری