امروز:11 اردیبهشت 1403

متا تهدید کرد که محتوای خبری در کانادا را به دلیل قانون تقسیم درآمد رسانه ها مسدود خواهد کرد

شرکت مادر فیسبوک متا می گوید ممکن است کانادایی ها را از اشتراک گذاری محتوای خبری در پاسخ به قانون پیشنهادی لایحه C-18 این کشور منع کند. قانون خبر آنلاین که در اوایل سال جاری توسط دولت لیبرال حاکم معرفی شد، به دنبال آن است که پلتفرم هایی مانند فیس بوک را مجبور به مشارکت در تقسیم درآمد با سازمان های خبری محلی کند. این قانون از قانون چانه زنی رسانه های خبری استرالیا الگوبرداری شده است که این کشور با موفقیت در اوایل سال 2021 پس از مقاومت قابل توجه گوگل و متا تصویب کرد.

در یک پست وبلاگی که اواخر روز جمعه منتشر شد، متا گفت که می‌خواهد در مورد این امکان شفاف باشد که ممکن است مجبور شویم در نظر بگیریم که آیا به اشتراک‌گذاری محتوای خبری در کانادا ادامه می‌دهیم یا خیر. این تهدید پس از آن صورت گرفت که کمیته میراث مجلس عوام متا را به جلسه ای در مورد این قانون در اوایل هفته دعوت نکرد. پانل شهادت گوگل را شنید، البته تنها پس از درخواست شرکت برای شرکت در روند رسیدگی.

ما همیشه به تعامل خود با مقامات دولتی کانادا در مورد این قانون با روحیه بحث صادقانه و منصفانه برخورد کرده‌ایم، و بنابراین از دریافت دعوتنامه برای مشارکت، به ویژه با توجه به نظرات عمومی قانون‌گذاران مبنی بر اینکه این قانون فیس‌بوک را هدف گرفته است، شگفت‌زده شدیم. متا در ادامه سخنانش گفت. دولت کانادا و غول رسانه های اجتماعی از زمانی که مارک زاکربرگ، مدیرعامل سابق و شریل سندبرگ، مدیر عامل سابق، احضاریه های کمیته اخلاق مجلس در سال 2019 را نادیده گرفتند، رابطه تندی با هم داشتند.

حامی لایحه، وزیر میراث، پابلو رودریگز، متا را متهم کرد که از همان کتابی که شرکت در استرالیا استفاده می کرد استفاده می کند. او به نشنال پست گفت: «تمام چیزی که ما از غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک می‌خواهیم انجام دهند این است که وقتی از کارشان سود می‌برند، با رسانه‌های خبری منصفانه مذاکره کنند. در میان سایر اعتراضات، متا ادعا می کند که محتوای خبری منبع درآمد قابل توجهی برای شرکت نیست. زمانی که استرالیا کد چانه زنی رسانه های خبری خود را تصویب کرد، متا برای مدت کوتاهی دسترسی به تمام محتوای خبری داخل کشور را قطع کرد. با این حال، این شرکت در نهایت قراردادهایی را با سازمان هایی مانند News Crop امضا کرد تا پوشش آنها را پوشش دهد.

اشتراک گذاری