امروز:6 اردیبهشت 1403

Malicious مایکروسافت چیست و به چه دردی می خورد؟

Malicious

یک ماه پیش مایکروسافت به همراه بسته آپدیتی که ارائه کرد نسخه ی جدید از نرم افزار  Malicious Software Removal tool دیده می شد. کار این نرم افزار حذف کردن ابزارهای مخرب به خصوص آن هایی که از غفلت آنتی ویروس استفاده کرده اند و وارد سیستم شما شده اند، می باشد. البته دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان از این نرم افزار به عنوان جایگزینی برای آنتی ویروس استفاده کرد. چرا که این نرم افزار به صورت خودکار در Background سیستم شما اجرا نمی شود و تنها تعداد خاص و گسترده ای  از ابزارهای مخرب را می تواند شناسایی کند.

Malicious

 

 

اگر شما ویندوزتان را همیشه و به طور منظم آپدیت می کنید احتمالا ابزار را هم همراه با آپدیت های خود دریافت کرده اید چرا که مایکروسافت این ابزار را به عنوان یک آپدیت ضروری در نظر گرفته است بنابراین حتی اگر شما فقط آپدیت های ضروری ویندوز را هم دانلود کرده باشید باز هم این ابزار به صورت اتوماتیک روسیستم شما نصب شده است. بعد از اینکه شما این ابزار را دریافت کنید این ابزار به صورت اتوماتیک در پس زمینه سیستم شما اجرا خواهد شد و به دنبال نوع خاص و گسترده ای از بدافزارها خواهد گشت و حذفشان می کند.

اگر تمام شرایط مهیا باشد این ابزار بی سروصدا در پس زمینه ویندوز شما اجرا خواهد شد و هیچ مزاحمتی هم برای شما ایجاد نمی کند. البته اگر این ابزار، بدافزاری را پیدا و آن را حذف کند پس از اینکه سیستمتان را مجددا راه اندازی کنید یک گزارش کامل در مورد نوع بدافزار پاک شده خواهد داد.

Malicious

 

آیا نیازی به این نرم افزار داریم؟

لازم است که بدانید سابقه این نرم افزار به ویندوزXP باز می گردد و زمانی که این ویندوز فایروال نداشت و مایکروسافت برای جلوگیری از ورود بدفزارها به ویندوز آن را ارائه کرد.

نیازی نیست شما نگران این ابزار باشید و به همراه آپدیت ویندوزتان آن را هم دریافت کنید و مطمئن باشید اگر مشکلی وجود نداشته باشد این ابزار بی سروصدا در آن پشت ها به کار خود ادامه می دهد.

همه شما باید این ابزار را به همراه آپدیت های ویندوزتان دریافت کنید و اصلا هم نیازی نیست که شما نگران این باشید که باید آن را به صورت دستی اجرا کنید با اینکه شما می توانید این کار را انجام دهید.

این ابزار در پس زمینه ویندوز شما در حال اجرا نمی ماند تا همه برنامه های شما را کنترل کند بنابراین این نرم افزار کاملا با آنتی ویروس ها سازگار است و هیچ مشکلی برای آن ها پیش نمی آورد.

Malicious

 

آیا با این ابزار هنوز به آنتی ویروس نیاز داریم؟

این نرم افزار اصلا جایگزین مناسبی برای آنتی ویروس نیست چرا که این نرم افزار فقط برای انواع خاصی از مخرب ها ساخته شده و همه آن ها را شامل نمی شود و همچنین فقط آدرس های خاصی در سیستم را جستجو می کند و نه همه سیستم را و علاوه بر اینها این ابزار هر یک ماه یکبار به صورت خودکار اجرا نمی شود و همیشه به صورت خودکار در حال آماده باش نیست و این یعنی اینکه کامپیوتر شما طی این یک ماه ممکن است آسیب بببیند.

Malicious یک سلاح برای از بین بردن کرم و دیگر نرم افزارهای مخرب می باشد که باعث می شود سیستم شما برای چند سال آلوده باقی نماند ولی این نرم افزار کامپیوترهایی که به صورت روزانه کار می کنند را هر روز چک نمی کند. اگر شما می خواهید بدانید که این نرم افزار چه ابزارها مخربی را از سیستم شما پاک کرده است کافی است آخرین آپدیت آن را دانلود کنید و پس از اینکه شروع به scan  کردن کامپیوتر شما کرد بر روی گزینه View detailed results of the scan کلیک کنید و لیستی از بد افزارهایی که توسط این نرم افزار از بین رفته اند را مشاهده کنید.

همانطور که پیشتر گفتیم نیازی نیست که شما این نرم افزار را به صورت دستی اجرا کنید چرا که اگر شما هر ماه سیستم عاملتان را آپدیت کنید این ابزار به صورت خودکار دانلود می شود و به صورت خودکار هم شروع به اسکن کردن سیستمتان می کند و اگر شما به کامپیوترتان مشکوک شدید بهتر است با یک آنتی ویروس آن را اسکن کنید اما اگر می خواهید نظر این نرم افزار را هم بدانید و دوست دارید که این نرم افزار هم سیستم شما را چک کند کافی است به صفحه مایکروسافت بروید و این ابزار را دانلود کنید و مانند هر فایل exe آن را اجرا کنید.

Malicious

 

نحوه اجرای نرم افزار به صورت دستی

حال اگر به صورت دستی نرم افزار را اجرا کنید برای شما یک پنجره باز خواهد شد که پیش فرض آن حالت اسکن سریع کامپیوتر است اما شما می توانید حالت آن را به اسکن کامل یا اسکن پوشه های خاص تغییر دهید.

Malicious

 

بعد از اینکه این نرم افزار کار اسکن را تمام کرد یک گزارش تهیه می کند که در  آدرس %WINDIR%\\debug\\mrt.log   که به صورت پیش فرض در مسیر C:\\Windows\\debug\\mrt.log است، قابل مشاهده است. شما می توانید این فایل را به وسیله Notepad  و یا هر نرم افزار ویرایشگر متن اجرا کنید و اگر یک فایل خالی برای شما باز شد این بدین معنی است که این نرم افزار هیچ بدافزاری را شناسایی نکرده است.

Malicious

در نهایت باید بگوییم که اگر شما از یک آنتی ویروس قدرتمند استفاده می کنید این ابزار فقط هر ماه یک اسکن دیگر در کنار آنتی ویروس شما انجام خواهد داد و برای شما مشکلی پیش نمی آورد.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.