امروز:11 فروردین 1403

مدیریت شبکه های خانگی (2): کلیات

مدیریت شبکه های خانگی (2): کلیات 9

در  قسمت اول آموزش گام به گام مدیریت شبکه‌های خانگی بحث شبکه‌های خانگی را آغاز کردیم و خصوصیات مهم ابزارهای بی‌سیم و کابلی شبکه را توضیح دادیم. در این مطلب ادامه این بحث را پی می‌گیریم تا با خصوصیات مهم یک روتر آشنا شوید.

 

برد شبکه بی‌سیم

یکی از بخش‌های مهم یک دستگاه بی‌سیم قدرت آنتن آن است؛ که با چه مسافتی اطلاعات را دریافت می‌کند و انتقال می‌دهد. این قدرت تعیین می‌کند از یک دستگاه که کاربرد بی‌سیم دارد در چه محدوده‌ای می‌توانید استفاده کنید. برخی از این محصولات تنها درون ساختمان امکان استفاده دارند و محدوده پوشش آنها نیز شامل یک یا چند اتاق می‌شود، برخی دیگر را می‌توان در فواصل طولانی‌تر استفاده کرد.

 

شبکه

 

بنابراین اولین چیزی که در برد یک شبکه بی‌سیم تاثیرگذار خواهد بود، نوع استاندارد مورد استفاده است. به طور تئوری شبکه‌ای با استاندارد G نهایتا ۱۴۰ متر را تحت پوشش قرار می‌دهد ولی استاندارد N این مسافت را تا ۲۵۰ افزایش می‌دهد.

دومین موضوع که در برد آنتن‌های بی‌سیم مطرح می‌شود توان آنتن (Antenna Gain) است که معرف قدرت یک آنتن بر اساس دسی‌بل بوده و آن را با dBi‌ نشان می‌دهند. هر چه میزان توان آنتن بیشتر باشد، امواج قدرتمند‌تری را می‌فرستد و برد مسافت بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. در جدول میزان فاصله و قدرت آنتن بر اساس دسی‌بل هر کدام از این اعداد توانایی موج بی‌سیم برای انتقال را نشان می‌دهند.

 

شبکه

 

اگر شما یک روتر معمولی خریداری کنید، در پشت دستگاه دو نوع پورت خواهید دید؛ تعدادی پورت LAN و یک پورت WAN. پورت WAN از طریق یک کابل شبکه معمولی و کوتاه به مودم ADSL شما متصل می‌شود و بدین ترتیب قادر خواهید بود شبکه خود را به مودم و از آن به اینترنت متصل کنید. پورت‌های LAN هم برای اتصال کابلی دستگاه‌های دیجیتالی به روتر هستند. مثلا رایانه، لپ‌تاپ و پرینتر شما اگر کارت شبکه کابلی دارند، می‌توانید آنها را از طریق پورت LAN به روتر خود متصل کنید و بدین ترتیب به شبکه متصل می‌شوند. نام دیگر پورت LAN پورت RJ45 است که ۸ سیم دارد.

 

شبکه

 

اما اگر یک مودم روتر ADSL خریداری کنید، به جای پورت WAN یک پورت خط تلفن خواهید دید. این پورت خط تلفن استاندارد RJ11 است که ۴ سیم دارد و سیمی که از اسپلیتر (خروجی ADSL) خارج شده است را به این پورت باید متصل کرد.

 

شبکه

 

توجه داشته باشید روتری خریداری کنید که تعداد پورت مورد نیاز شما را فراهم کند. اگر آن را برای کاربری خانگی می‌خواهید دو تا چهار پورت کافی است اما اگر قصد خریداری روتر برای اداره کوچکی را دارید، حداقل ۴ یا ۶ پورت نیاز است. همچنین محدودیتی برای تعداد کاربران بی‌سیم نیز وجود ندارد.

 

شبکه

 

 

شبکه

 

تعداد باند روتر

روترهای قدیمی و روترهای معمولی فقط یک باند را پشتیبانی می‌کردند و آن هم باند ۲.۴ گیگاهرتزی است. اما بیشتر روترهای استاندارد N امروزی علاوه بر باند ۲.۴ باند ۵گیگاهرتزی نیز دارند. این روترها را با نام روترهای دوباندی (Dual Band Routers) می‌شناسند. آنها بهتر عمل می‌کنند و گران‌تر نیز هستند زیرا فرکانس ۵ گیگاهرتز با قدرت بیشتری از دیوارها عبور می‌کند و افت کیفیت کمتری دارد. علاوه بر آن در باند ۲.۴ گیگاهرتزی امواجی مانند بلوتوث، تلفن‌های موبایل و دستگاه مایکروویو وجود دارد که باعث کاهش کیفیت می‌شوند اما در باند ۵ گیگاهرتزی این موضوع وجود نخواهد داشت.

 

 امنیت روتر

شاید مهم‌ترین موضوعی که در مورد روتر وجود دارد، امنیت آن است. زیرا اگر هکری بتواند به آن دسترسی غیرمجاز پیدا کند، کل شبکه و اطلاعات شما مورد تهدید واقع می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم روتری را خریداری کنید که استاندارد کدگذاری WPA2 را داشته باشد. این استاندارد امن‌ترین روش کدگذاری شبکه‌های بی‌سیم است، ابزارهای قدیمی WPA2 را پشتیبانی نمی‌کند و به جای آن استانداردهای WEP را داراست. این روش نسبت به WPA2 قابل نفوذتر است ولی خیلی جای نگرانی ندارد. عموما هر ابزار دیجیتالی بی‌سیم که طی ۴ سال گذشته ساخته شده و خریداری کرده باشید، از WPA2 پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با خیال راحت از شبکه بی‌سیم استفاده کنید.

 

شبکه

 

بیشتر روترهای امروزی دارای دیوارهای آتش (Firewall) داخلی هستند که امنیت اطلاعات را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود روترهایی را تهیه کنید که دیوار آتش داخلی داشته باشد.

اگر قصد دارید روتر را برای تجارت کوچکی مانند کتابخانه یا کافی‌شاپ خود استفاده کنید، بهترین گزینه روترهایی هستند که قابلیتی با نام Guest Network دارند. این قابلیت به افراد امکان می‌دهد به اینترنت دسترسی داشته باشند اما اجازه دسترسی به رایانه و اطلاعات حساس به آنها داده نمی‌شود.

قابلیت‌های دیگری هم وجود دارد که آنها نیز امکانات مدیریتی و امنیت شما را چندبرابر می‌کنند؛ امکاناتی مانند QoS و DHCP. معمولا روترها این قابلیت‌ها را دارند ولی هنگام خرید از خریدار سوال کنید که آیا امکانات داخل روتر مورد نظرش است یا خیر. این‌گونه‌ روترها کمی گران‌تر هستند اما ارزش‌اش را دارد که این قابلیت‌ها را داشته باشید.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.