امروز:10 فروردین 1403

ضبط صدا در اندروید

ضبط صدا در اندروید 17

ضبط صدا

یکی از مزیت‌های پست الکترونیکی آن است که فعالیت ها و رکوردهایش به طور همیشگی ثبت می‌شود و تمامی تعاملاتی که از این بستر صورت می‌گیرد، قابل پیگیری و بررسی مجدد است، حتی می‌توان با رجوع به آن کلیه سوء تفاهم‌ها را رفع نمود. اما زمانی که با تلفن صحبت می‌کنیم چنین امکانی فراهم نیست. در این مطلب شما را با نحوه‌ی ضبط خودکار مکالمات صوتی و ذخیره آن در فضای ابری آشنا می‌کنیم، به گونه‌ای که دیگر هرگز با کمبود گنجایش داخلی مواجه نخواهید شد.

بارها اتفاق افتاده که کارهایی که از طریق تلفن به ما گفته می شود را  فراموش می‌کنیم، یا اینکه کسی زیر قولش می‌زند و توافقات تلفنی را منکر می‌شود آنگاه به هیچ وجه نمی‌توان صحت ادعاهای خود را ثابت کنیم و با یکی از دوستان مهم تلفنی صحبت می کنیم و دوست داریم دوباره مکالمه ای که داشتیم را گوش کنیم. اینجا است که ضبط کردن تماس‌های تلفنی اهمیت پیدا می‌کند. البته نمی‌توان تمامی تماس‌های تلفنی را ضبط کرد چرا که با انبوهی از فایل‌های ضبط شده روبرو خواهیم شد و همین عاملی است که فراموش کنیم مکالمه‌ای مهم را ضبط کرده یا آن را در میان حجم عظیمی از مکالمات پیدا کنیم. به همین خاطر است که نیاز به ضبط خودکار تماس‌های تلفنی خواهید داشت.

چرا ضبط خودکار مکالمات صوتی دشوار است؟

ضبط خودکار مکالمات صوتی در اندروید از دو جهت دشوار است:

۱- چالش‌های حقوقی ضبط صدا: نخستین و مهم‌ترین دشواری پیش روی، غیرقانونی بودن ضبط مکالمات صوتی با توجه به حوزه‌ی قضایی است که در آن سکونت دارید. پس نخستین مسئله اطلاع از قانونی بودن این کار است و اگر چنین است این مسئله مطرح می شود که آیا باید به طرف مقابل اعلام کنید در حال ضبط مکالمه‌اش هستید یا خیر. در برخی کشورها، اینکه دو طرف مکالمه تلفنی از ضبط شدن آن مطلع باشند کفایت می‌کند گر چه در بسیاری از مناطق همچنان این کار غیر قانونی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله ضبط مکالمات تلفنی در دانشنامه ویکی‌پدیا مراجعه فرمایید. با مطالعه این مقاله می‌توانید در مورد نکات اولیه‌ی این موضوع  کسب اطلاع نمایید. حتی می‌توانید با یک وکیل در این باره مشاوره کنید؛ مسلماً اطلاع او از قوانین به مراتب بیشتر است.

ضبط صدا

۲- مشکلات فنی: حتی اگر از لحاظ قانونی اجازه ضبط مکالمات تلفنی و استناد به آن را داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید برنامه‌ی مناسبی برای مدیریت ضبط صوتی بیابید کم است. واقعیت این است که ضبط صوتی یکی از قابلیت‌های سطح پایین است، اما فارغ از دلایل این امر، یافتن ابزار مناسب ضبط صوتی نیازمند جستجو زیادی است.

ضبط صدا

 

بهترین ابزار ضبط صوتی برای اندروید

برنامه‌های ضبط صوت از دو جهت ناموفق ظاهر می‌شوند: یا اینکه هیچ چیزی ضبط نمی‌کنند، یا تنها صدای یک طرف مکالمه را ضبط می‌کنند. برای حل این مشکل روش زیر پیشنهاد می‌شود:

برای این کار زمانی در نظر بگیرید و دو تلفن آماده کنید، یکی برای خودتان و دیگری مخاطبتان. حال صحبت‌های طرف مقابل را شبیه‌ سازی کنید.

یک برنامه مخصوص ضبط صدا نصب نمایید. بهتر است ابتدا نسخه رایگان یا آزمایشی را تهیه کرده و پیش از آزمایش مبلغ خاصی هزینه نکنید. می‌توانید از برنامه‌های Call Recorder یا Automatic Call Recorder استفاده نمایید. البته این دو مورد تنها برنامه‌های موجود در بازار نیستند.

پس از نصب برنامه‌ مورد نظرتان، به تلفن دیگری که آماده کرده بودید و نقش تلفن خودتان را بازی می‌کند زنگ بزنید.

ضبط صدا

به آرامی در تلفن صحبت کنید و اجازه ندهید صدای خودتان در محیط به تلفن دیگر برسد. بهتر است صحبت خاصی بکنید به گونه‌ای که بتوان تشخیص داد این حرف‌ها را در کدام سوی مکالمه زده‌اید. حالا به تلفن خودتان بازگردید و دوباره قدری حرف بزنید. (یعنی خودتان نقش مخاطبتان را هم بازی کنید).

این کار را چندین بار ادامه دهید و در آخر تلفن را قطع کنید. این تماس می‌بایست حداقل ۳۰ ثانیه‌ای طول بکشد. به خصوص اینکه بسیاری از ابزارهای ضبط مکالمه پس از گذشت زمان اقدام به ضبط صدا می کنند.

حال به برنامه‌ی ضبط صدا بازگردید و تلاش کنید آنچه که ضبط شده را بشنوید. به احتمال زیاد صدای خاصی نمی‌شنوید یا اینکه تنها صدای یک طرف مکالمه ضبط شده است. توجه داشته باشید که بدین ترتیب نمی‌توان ادعا کرد این برنامه بدی است. بهتر است در این مرحله به تنظیمات آن رجوع کرده و امکانات موجود در آن را بررسی کنید. در تصویر زیر تنظیمات برنامه Automatic Call Recorder نمایش داده شده است.

 

ضبط صدا

 

 

همچنین در زیر می توانید عکس هایی از محیط این برنامه مشاهده کنید.

ضبط صداضبط صدا

ضبط صداضبط صدا

ضبط صداضبط صدا

این دیالوگ در برنامه‌های گوناگون، متفاوت خواهد بود، اما برنامه‌های بدردبخور کم و بیش قادر به انتخاب این منابع صوتی خواهند بود. بهتر است پیش از حذف برنامه‌ای که نصب کرده‌اید، یک‌بار بخش‌های مختلف و تنظیمات مربوط به آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که یک برنامه خوب کمتر از ۸ منبع صوتی ارائه نخواهد کرد. اغلب اوقات میکروفون گوشی نخستین منبع است،. برای مثال ما به محض اینکه به حالت Voice-call تغییر وضعیت دادیم، همه چیز شروع به کار کرد. البته این روند بیش از هر چیز به ابزار اندرویدی شما بستگی دارد. برنامه‌ای که کارایی فوق‌العاده‌ای برای یکی از کاربران دارد، می‌تواند برای شخص دیگری بدون استفاده باشد؛ و بالعکس. متأسفانه آزمون و خطا تنها راهکار موجود است.

پس از تغییر منبع صوتی دوباره به خود تماس بگیرید و مراحل آزمایش را مجددا تکرار کنید. گرچه این کار ممکن است خسته کننده و در عین حال گیج کننده باشد، اما تنها راه پیش روی است. موضوع دیگر سطح ضبط صدا است: برخی از برنامه‌ها صدای سمت شما را خیلی بلند می‌کنند در حالی که صدای متقابل را بسیار آرام ضبط می‌کنند. تغییر دادن منابع صوتی می‌تواند برای رفع این مشکل نیز کاربرد داشته باشد و گاهی از اوقات این اجازه به شما داده شده تا بلندی ضبط صدا را تعیین کنید.

اگر احیاناً هیچ یک از منابع صوتی موجود به دردتان نخورد، بهتر است به دنبال برنامه‌ی دیگری باشید.

. بسیاری از برنامه‌ها از فرمت صوتی AMR یا 3GP استفاده می‌کنند. این فرمت‌ها گاهی ما را آزار می‌دهند چرا که پیدا کردن برنامه‌ای که قادر به پخش آن باشد دشوار است. برنامه‌های بهتر ضبط صوتی امکان ضبط به فرمت‌های رایجی چون Mp3 را می‌دهد. برای این منظور بهتر است تنظیمات صوت به خصوص «فرمت فایل» نگاه بیندازید.

ضبط صدا

حال که دارای برنامه‌ای مطمئن برای ضبط مکالمات صوتی هستید، بخش دشوار کار را حل کرده‌اید. بیایید به بخش‌های آسانتر نگاهی بیندازیم:

چطور هرگز با کمبودحافظه روبرو نشویم؟

منظور ما حافظه داخلی دستگاه (چه داخلی چه کارت حافظه) است که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. مدیریت درست فضای خالی موجود در ابزار اندرویدی یکی از موضوعات مهم و اساسی است. به خصوص اگر شما علاقه‌ی زیادی به نصب نرم‌افزار داشته باشید یا اینکه فایل‌های صوتی، تصویری یا عکس زیادی را در ابزار خود جای داده‌اید. راهکاری که یافتیم این بود که به محض ضبط فایل مکالمه آن را در فضای ابری ذخیره کرده و به طور خودکار آن را از روی ابزار خود حذف کنیم. برای انجام چنین کاری می‌توانید از اپلیکیشن DropSync استفاده کنید. DropSync یک برنامه قدرتمند برای کار با سرویس ابری دراپ باکس است که دارای قابلیت‌هایی است که در برنامه دراپ‌باکس نخواهید یافت.

پس از نصب این برنامه می‌توانید پوشه‌ی مورد علاقه خود در کارت حافظه را انتخاب کرده و آن را برای همگام‌سازی برگزینید. برای این منظور برنامه DropSync را به پوشه‌ای متصل کرده‌ایم که تمامی مکالمات ضبط شده در آن قرار می‌گیرد؛ سپس پوشه‌ی مورد نظر برای ذخیره‌سازی در سرویس دراپ‌باکس را نیز تعیین می‌نماییم. اما مهم‌تر از این تعیین مسیرها، انتخاب همگام‌سازی است که باید «آپلود کذدن و حذف فایل» انتخاب شده باشد. بدین ترتیب هرگز ضبط مکالمات صوتی فضایی از گنجایش داخلی دستگاه شما  را اشغال نخواهد کرد.

ضبط صدا

 

البته ممکن است با مشکل پر شدن سریع فضای دراپ باکس نیز مواجه شوید که این موضوع نیز به سادگی قابل حل است. به محض اینکه فایل‌ها به رایانه‌تان بارگذاری شد، می‌توانید یک انجام وظیفه‌ی خودکار (Scheduled Task) تعریف کنید تا اقدام به حذف فایل‌ها و انتقال آن‌ها به پوشه‌ای دیگر کند. حتی می‌توانید از برنامه‌ای نظیرBelvedere بهره ببرید تا این نقل و انتقال را به صورت خودکار انجام دهد.

ضبط صدا

 قدری زمان بگذارید، ضرر نمی‌کنید

تمامی این مراحل قدری زمان نیاز دارد، گرچه تمامی زحمات شما پس از اولین باری که نیاز به گوش کردن مجدد به تماس‌های تلفنی داشتید جبران خواهد شد. با انجام این مراحل نه تنها از تمامی مکالمات خود نسخه‌ای تهیه می‌نمایید، بلکه فایل مربوطه به طور خودکار از گوشی به رایانه‌تان منتقل خواهد شد. بدین ترتیب می‌توانید با برنامه پخش دلخواهتان بارها و بارها به آن گوش کنید. مزیت دیگر این روش آن است که هیچ وابستگی به ROM خاصی نداشته و قابل اجرا بر روی کلیه ابزارهای اندرویدی است.

البته ما در گروه آریامونز به معرفی یک برنامه اندرویدی کامل برای ضبط مکالمات در مطلب  “ضبط آسان مکالمات در اندروید با MP3 InCall Recorder & Voice” پرداخته ایم که به شما پیشنهاد می دهیم این مطلب را از دست ندهید.

 

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.