امروز:10 فروردین 1403

گوگل با پروتکل HTTP2 به کروم سرعت خواهد داد

گوگل بیانه‌ای داده است و در آن اعلام کرده که در سال 2016 استفاده از پروتکل اس‌پی‌دی که پروتکل فعلی استفاده شده در کروم است پایان خواهد داد و از آن به بعد در نسخه‌ی بعدی کروم از پروتکل HTTP2 استفاده خواهد کرد.

 

اس‌پی‌دی یک پروتکل آزمایشی برای شبکه است که گوگل از آن برای انتقال داده‌های وب آن را توسعه داده است و در گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس در دسترس قرار گرفته‌اند. در حال حاضر گوگل از SPDY و SSL برای بهبود سرعت و امنیت صفحات وب استفده می‌کند و حالا همانطور که گوگل در بیانیه‌اش گفته، قرار است استفاده از این پروتکل و TLS را در اوایل 2016 خاتمه دهد.

HTTP2 بر مبنای SPDY توسعه یافته و اولین نسخه جدید بعد از HTTP1.1 است. پروتکل HTTP2 شامل ویژگی‌های متعددی برای بالا بردن سرعت باز کردن و لود کردن صفحات وب است، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان از، قابلیت مولتی پلکسینگ (multiplexing) و فشرده‌سازی هِدر نام برد. این ویژگی‌های جدید باعث می‌شوند کاربر قادر باشد چندین درخواست برای بازکردن صفحات ارسال کند در نتیجه سرعت لود شدن صفحات افزایش می‌یابد و امنیت اطلاعات بیشتر می‌شود.

تمام ویژگی‌های مفید اس‌پی‌دی در HTTP2 وجود دارند به همین دلیل گوگل در سال 2016 به پشتیبانی از آن پایان خواد داد. در این میان رقیب‌های گوگل کروم از جمله موزیلا فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و سافاری تا حدی از امکانات SPDY استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد که آن‌ها نیز مانند گوگل کروم از HTTP2 استفاده خواهند کرد.د.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.