امروز:10 فروردین 1403

بیل گیتس اعتقاد دارد هوش مصنوعی پیشرفته یک تهدید برای انسان هاست

پردازنده های دیجیتال روز به روز قوی تر می شوند و هر روز یک گام به سمت نزدیک شدن به مغز انسان ها بر می دارند. در این میان نظریه های زیادی در مورد هوش مصنوعی و آینده جهان وجود دارد. در این میان بیل گیتس هم نظر خاص خودش را دارد و می گوید هوش مصنوعی پیشرفته یک تهدید برای بشریت می باشد. با آریامونز همراه باشید.

 

طی جلسه‌ی پرسش و پاسخی که در فروم رِدیت با بیل گِیتس انجام شده، وی صحبت‌های جالبی را در رابطه با هوش‌مصنوعی و تهدیدات آن برای آینده انسان ها گفته است. او اعتقاد دارد  نسان‌ها باید نگران آینده‌ی هوش‌های مصنوعی پیشرفته باشند. بیل گیتس دلایل خود برای این حرفش را این چنین بیان کرده است که:

 

من نگران آینده‌ هوش‌های مصنوعی پیشرفته هستم. هوش‌های مصنوعی پیشرفته در چند سال اول کارهای ما را انجام می‌دهند و زیاد هم باهوش نیستند. اگر ما بتوانیم به همین شکل روند رشد آن‌ها را کنترل کنیم خوب است. اما چند دهه‌ی بعد و با رشد روزافزون، آن‌ها به یک نگرانی بزرگ برای ما تبدیل می‌شوند. من با اِلون ماسک و افرادی که نگران آینده‌ی هوش‌های مصنوعی پیشرفته هستند هم نظر هستم.

 

گیتس در مصاحبه‌ی اخیر خود با شبکه‌ی بَک (Back) گفته است قصد ندارد جلوی پیشرفت هوش های مصنوعی را بگیرد و تنها هدف وی بالا بردن آگاهی مردم در رابطه با جایگزینی هوش‌های مصنوعی پیشرفته به جای انسان ها برای انجام دادن کارها و جلوگیری از رسیدن انسان‌ها به هدف‌هایشان است.

ایلان ماسک که خود یکی از بزرگترین طرفداران و پشتیبانان پروژه های غیرقابل باور و عجیب است نسبت به پیشرفت هوش های مصنوعی و تاثیر آن روی زندگی روزانه مردم ابراز نگرانی کرده است. وی که موسس کمپانی پی‌پال، اِسپیس ایکس و تِسلا می باشد حتی ده میلیون دلار را هم برای انجام احتیاط لازم در زمان خلق آن‌ها اهدا کرده است.   از آخرین پروژه های ماسک می‌توان به راه اندازی یک اینترنت فضایی که با آن می‌توان از ماه به زمین و مریخ متصل شد، اشاره کرد. باوجود اینکه انجام این کار فرایند پرخرجی به نظر می‌رسد، اما وی قصد دارد هزینه‌ی نهایی آن برای تمام مردم قابل پرداخت باشد. شاید همین کافی باشد که حداقل در این مورد تحقیقات گسترده تری انجام شود و جوانب احتیاط بیشتر رعایت شوند، نظر شما چیست؟ آیا با پیشرفت هوش مصنوعی موافق هستید؟

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.