امروز:5 اردیبهشت 1403

بررسی تخصصی Macbook Air 2014

بدون شک یکی از مطرح‌ترین لپ‌تاپ‌های جهان سری مک‌بوک‌های اپل هستند که با داشتن طراحی فوق‌العاده، در کنار سخت‌افزار کارآمد و سیستم‌عامل روان طرفداران بسیاری دارند، اما مشکل قیمت بالای این لپ‌تاپ‌هاست. ما در اینجا به بررسی سری ارزان‌تر مک‌بوک‌ها یعنی سری Air می‌پردازیم و شما خواهید دانست که آیا این لپ‌تاپ ارزش خریدن را دارد یا خیر. با آریامونز همراه باشید.

 

به طورخلاصه مشخصات MacBook Air 2014 به صورت زیر است:

  • ابعاد: 17 × 249 × 299 میلی‌متر
  • وزن: 1.08 کیلوگرم
  • پردازنده : Intel Core i5 4260U 1.40GHz up to 2.70 GHz
  • حافظه RAM:ظرفیت: 4 گیگابایت از نوع DDR3
  • حافظه داخلی:128 گیگابایت از نوع SSD
  • پردازنده گرافیکی:Intel HD Graphics 5000
  • صفحه نمایش:11 اینچ از نوع TFT LED-backlit LCD با دقت 1366×768
  • باتری 6 سلولی 38 وات‌ساعت و غیر قابل تعویض
  • سایر مشخصات:فاقد درایو نوری Webcam Backlit Keyboard Card Reader Wi-Fi Thunderbolt Port

 

 طراحی و ساخت

احتمالا بهترین و زیباترین طراحی در میان لپ‌تاپ‌ها متعلق به مک بوک های اپل است. آخرین سری مک بوک Air  یعنی سری2014 نیز از همان طراحی پیشین خود بهره می برند و اینکه اپل به باز طراحی مک بوک های دست نزده است نه‌تنها مشکلی برای این لپ تاپ به وجود نیاورده بلکه به جرات می توان گفت بدنه ی نسل دوم لپ تاپ های اپل که در سال 2010 طراحی شده به قدری زیباست که بدون شک تا چند سال آینده نیز این طراحی یکی از بهترین و زیباترین طراحی های موجود در بازار است. سیب سفید گاز خورده پشت لپ تاپ و طراحی باریک و سبک و دری که با یک انگشت باز می شود، این‌ها خود تمام قضیه را به شما می‌گویند.

 

 

نسل مک‌بوک AIR های 2014 نیز مانند نسل قبلی خود در دو نسخه 11 و 13 اینچی عرضه می‌شوند. این بدنه یکپارچه آلمینیومی فوق‌العاده است و حس بسیار خوبی را به کاربر می‌دهد و همین می‌تواند یکی از دلایل مهم خرید این لپ‌تاپ‌ها باشد، در ضمن بدنه آلمینیومی این دستگاه در کنار استحکام بالا در مقابل جذب اثر انگشت و گردوغبار مقاوم است.

 

مدل 11 اینچی Macbook Air تنها یک کیلوگرم وزن دارد و مدل 13 اینچی آن تنها 300 گرم از مدل 11 اینچی سنگین‌تر است و تنها 1.3 کیلوگرم وزن دارد و از این لحاظ نیز جزو سبک ترین لپ‌تاپ‌های بازار هستند و با توجه به ضخامت 17 میلی‌متری آن باید گفت که این لپ تاپ فضایی به اندازه یک مجله را اشغال می کند.

بدون شک این لپ‌تاپ‌ از لحاظ طراحی نمره ی کامل را خواهد گرفت.

 

 

 

 

پورت‌ها و اتصلات

از لحاظ پورت و درگاه‌های اتصال، اپل همیشه صرفه جویی کرده است و این قائده در اینجا نیز سازگار است. هر دو مدل 11 و 13 اینچی دارای دو پورت USB3.0 یک پورت Thunderbolt  یک جک 3.5 میلی متری صدا و یک درگاه شارژ MagSafe 2 هستند و مدل 13 اینچی علاوه بر این دارای یک شکاف کارت‌خوان SD می‌باشد.

 

 

 

نکته قابل توجه اینجاست که مانند سایر آلترابوک‌های بازار، Macbook Airها نیز فاقد درایو نوری و یا به اصطلاح سی‌دی‌رام هستند.

از لحاظ پورت‌ها و اتصالات از دید تعداد پورت‌ها اپل نمره متوسطی خواهد گرفت اما از دید کیفی باز هم نمره کامل را به او خواهیم داد.

 

 

 نمایشگر و صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش Macbook Air 2014 مانند دو نسل قبل خود از نوع TN براق است. دقت صفحه‌نمایش مدل 11 اینچی 768*1366 و در مدل 13 اینچی 900*1440 است. بدون شک این صفحه‌نمایش یک پله از رقبای خود که حالا با صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا و از نوع IPS و لمسی هستند عقب تر است اما باید گفت که به لطف روشنایی بالای تصویر کارکردن با این لپ‌تاپ در محیط‌های پرنور و زیر نور خورشید اصلا سخت نیست و در تست‌های انجام شده در رابطه با روشنایی و کنتراست و کیفیت رنگ‌های تولیدی و شارپنس تصویر Macbook Air خوب عملکرده است.

 

 

 

 

 

 

به طور کلی به صفحه‌نمایش نمره متوسط می دهیم.

در مورد بلندگوهای استریویی که در زیر کیبورد و در داخل بدنه قرار گرفته اند باید گفت صدایی شفاف و رسا تولید می کنند ولی صدای بیس آن ها ضعیف است و نمی توان از آن ها راضی بود.

ببلندگوها  از دید ما نمره ضعیف خواهند گرفت.

 

کیبورد و تاچ پد

کیبورد و تاچ پد هم نسبت به قبل هیچ تغییری نداشته اند، و همان کیبورد جزیره‌ای فوق العاده در زیر انگشتان شما قرار خواهد گرفت و نور پس زمینه آن را نیز می توان در16 سطح کم و زیاد کرد.

تفاوت کیبوردهای مدل  11 با 13 اینچی تنها به کلیدهای F و کلیدهای کاربردی خاص مانند کلیدهای تنظیم روشنایی صفحه و یا کم و زیاد کردن صدا، محدود می شود و ابعاد سایر کلیدها در هر دو مدل برابر است. بدون شک مانند تمام کسانی که از این لپ تاپ ها استفاده کرده اند، شما نیز احساس فوق العاده ای خواهید داشت و کاملا راضی خواهید بود. تاچ پد هم که همان تاچ پد معروف با روکش شیشه ای و ابعاد بزرگ و کلیدهای یک پارچه شده در بدنه و امکان دریافت های فرمان های لمسی تا فرمان های چهار انگشتی است و دیگر نیازی به توضیح ندارد

به طور کلی به تاچ پد و کیبورد Macbook Air نمره کامل را خواهیم داد.

 

 

 

 

 

 

 

سخت‌افزار و پردازنده

مک بوک ایر 2014 از پردازنده Intel Core ULV یا همان Haswell که نسل چهارم پردازنده‌های اینتل است استفاده می‌کند و این یعنی سری 2014 از سری قبل خود تنها 100مگاهرتز سریع‌تر شده است و در مصارف خانگی اصلا محسوس نخواهد بود. در مورد پردازنده گرافیکی باید گفت به صورت پایه چیپ گرافیکی Intel HD 5000 که در  Intel Core ULV وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق ادعای اینتل این چیپ 50 درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود یعنی HD 4000 است. اما شاید بخواهید بدانید که این گرافیک با کدام یک از پردازنده‌های انویدیا برابری می‌کند. باید بگوییم در تست‌های انجام شده قدرت این چیپ با قدرت کارت گرافیک  NVIDIA GeForce 710M برابری می‌کند که به جز در اجرای بازی‌های خیلی سنگین و یا کارهای ویرایشی سنگین بر روی ویدئوها در سایر سایر موارد می‌توانید روی این چیپ حساب خوبی باز کنید. البته داشتن یک کارت گرافیک کمکی مانند سایر لپ‌تاپ‌های مطرح بازار می‌تواند یک ملاک مهم برای خیلی‌ها باشد و احتمالا اگر شما جزو این دسته از افراد هستید از خرید Macbook Air 2014 صرف نظر کنید.

 

 

 

در مورد فضای ذخیره سازی هم اپل گران ترین و البته بهترین حالت و سریع ترین آن را برگزیده است یعنی استفاده از حافظه ها ی SSD با درگاه PCI Express که سرعت بیشتری نسبت به SSD هایی که از درگاه SATA استفاده می کنند دارد.

 

انتخاب چنین سخت افزاری توسط اپل باعث شده که  MacBook Air 2014 در پردازش کارای روزانه مانند وبگردی، چک کردن ایمیل، گوش دادن به موسیقی و …. چه در  محیط ویندوز و چه در محیط OS X بسیار روان کار می کند.

 

 

سیستم عاملی که روی MacBook Air 2014 وج د دارد نسخه ی قدیمی OS X یعنی همان Mavericks است و جای سوال باقی است که چرا اپل از Yosemite استفاده نکرده است.

اینتل بر روی بهینه سازی چیپ ست گرافیکی نسل چهارم خود بسیار کار کرده است و آن را بر اساس معماری 22 نانومتر تولید کرده است و به همین خاطر مصرف انرژی و تولیدت گرمای MacBook Air 2014 بسیار پایین است و همین عامل به اپل کمک کرده است که برای خنک سازی مک بوک هایش زیاد کار سختی نداشته باشد و یک سیستم ساده و بی صدا به درستی از عهده این کار بر آمده است و در کارهای روزمره شما صدایی از سیستم خنک کننده نخواهید شنید و در هنگام انجام محاسبات سنگین صدای سیستم خنک کننده شنیده خواد شد و آن هم در بدترین حالت، اصلا آزاردهنده نمی باشد. تنها مشکلی که در مورد سیستم خنک کننده این لپ تاپ وجود دارد این است که چون جنس بدنه از آلمینیوم است و آلمینیوم هم رسانای خوبی برای گرما می باشد، ممکن است در مصارف طولانی سطح دستگاه گرم شود و کمی آزار دهنده باشد، اما همانطور که گفته شد این اصلا دلیلی برای عملکرد نامناسب سیستم خنک کننده این لپ تاپ نمی باشد و سیستم خنک کننده به بهترین نحو وظیفه خود را انجام می دهد.

 

 

همچنین استفاده از چنین سخت‌افزار بهینه و کم مصرفی، موجب بالا رفتن مدت زمان شارژدهی این دستگاه می‌باشد. در کنار این اپل خود دست به کار شده و باتری غیرقابل تعویض این دستگاه را کمی قوی تر کرده است و این یعنی ساعت ها استفاده از MacBook Air 2014 بدون نیاز به شارژ مجدد و برای این که بدانید چقدر این مطلب درست است باید بگوییم در تست استاندارد مرورگری ممتد اینترنت از طریق Wi-Fi، مدل‌های 11 اینچی نزدیک به 8:30 ساعت و مدل‌های 13 اینچی حدود 10:30 شارژدهی کردند که از هر نظر یک رکورد فوق العاده محسوب می شود. البته این میزان هنگام استفاده از سیستم‌عامل Mac OS به دست آمده است و اگر بر روی MacBook Air، ویندوز نصب کنید، این شارژدهی تا 50 درصد کاهش خواهند یافت.

به طور کلی ما به سخت افزار این سیستم عمل امتیاز خوب را می دهیم.

 

جمع بندی

مک بوک های سری  Air اپل با طراحی فوق العاده زیبا، وزن کم و سخت افزار نسبتا خوب می توانند چشم هر مشتری ای را به سمت خود جذب کند اما قیمت های بالای این سری از لپ تاپ ها آب سردی است که بر سر مشتریان ریخته خواهد شد. ما در مجومع ارزش خرید این لپ تاپ را در برابر قیمتش از 80 درصد ارزیابی می کنیم.

 

نظر شما در این مورد چیست؟

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.